Cíle projektu

Tento projekt by podpořen v rámci MŠMT CRP 2021 – Personalizované intervence vycházející z analýzy studijních dat jako nástroj ke snížení studijní neúspěšnosti

Cílem projektu je navrhnout, implementovat a ověřit opatření ke snížení studijní neúspěšnosti na vysokých školách. Princip navrhované metody spočívá v tom, že na základě dostupných studijních dat budou ohrožení studenti identifikováni co nejdříve tak, aby následující intervence ze strany pedagogů byly správně cílené a účinné. V prvním kroku budou definována kritéria pro úspěšné ukončení dané etapy studia (ročníku). Bude analyzováno chování studentů ze studijních dat v korelaci se splněním těchto kritérií. Z historických dat budou sestaveny prediktivní modely, které budou aplikovány na data současného ročníku. Tyto modely budou identifikovat potenciálně ohrožené studenty. Pedagogové ohrožené studenty osloví, a poradí jim, jak úspěšně splnit kritéria dané etapy. Podle dostupných dat, budou predikce ohrožených studentů a vhodné intervence opakovány. Protože predikce jsou založené na individuálních datech každého studenta, mohou být intervence personalizované podle potřeb každého studenta. Ukazuje se (statistiky MŠMT), že největší propadovost je u studentů 1. ročníku, která je způsobená přechodem ze středoškolského způsobu studia na vysokoškolské, a to zejména tím, že na střední škole je studijní činnost pod pravidelnou kontrolou pedagogů, a tak dostává dříve zpětnovazební informaci o svém studiu. Na vysoké škole, zejména potom při distanční formě studia je tato zpětná vazba pomalejší a často nastává, když už je pozdě (zkušenosti Open University a FS ČVUT v Praze). Tento projekt navrhuje, jak zrychlit přenos informace o ohrožení studenta a nabízí studentovi možnost úspěšně dokončit etapu studia. To se ukázalo jako významný faktor v jarní fázi pandemie covod-19. Spolupráce univerzit s různými obory a lokací umožní zahrnout a zobecnit odlišný kontext různých disciplín.