Projekt CRP 2022

Cílem projektu je další rozvoj metod pro identifikaci studentů ohrožených studijním neúspěchem. V návaznosti na výsledky CRP 2021 budeme rozšiřovat možnosti analýzy studijních dat za účelem získání podrobnějšího přehledu o studiu se zaměřením na určení kritického času nutného pro úspěšné splnění studijních požadavků. Tento přístup vychází z identifikace úspěšných studentů a také využívá techniku případového usuzování (case-based reasoning), kde mírou podobnosti lze vyjádřit např. zvolené váhy určující významnost dílčích cílů (tzv. relevance) [3] a nutné úsilí studentů (tzv. effort) [3] a umožňuje v čase zachytit studenty, kteří mají ještě možnost neúspěšnost studia zvrátit. Druhým významným výstupem této analýzy (v širším časovém měřítku) je možnost identifikace prerekvizit a korekvizit v podobě splněných předmětů, které jsou často pro úspěšné studium kruciální.

V průběhu projektu budou participující univerzity pracovat na optimalizaci intervencí. Participující univerzity budou v rámci projektu sledovat a vyhodnocovat změnu neúspěšnosti studentů za účelem nastavení metodiky provádění intervencí.  Zároveň se ve spolupráci univerzity zaměří na možnosti interpretace a využití dat ve studijních oborech s nízkým počtem studentů, u kterých standardní přístupy analýzy (včetně metod umělé inteligence) nemají dostatečně splněny požadavky na statistické zpracování. 
Tento přístup bude propojen se standardním vyhodnocením studijních dat. Vyvíjená aplikace pak zprostředkuje daty podložený náhled na průběhy studia pedagogům a odborníků, jako např. členům rad studijních programů, které jsou zahrnuty v nových akreditacích a jejichž pracovníci mohou vzniklý nástroj také využívat.

[1] Huptych M., Bohuslavek M., Hlosta M., Zdrahal Z., Measures for recommendations based on past students’ activity LAK ’17: Proceedings of the Seventh International Learning Analytics & Knowledge Conference