Výsledky projektu TAČR Sigma v roce 2024

Přehled

– popis dosahováních cílů projektu a vazbu na zaměření programu Sigma.

– prodklady pro případovou studii VŠCHT

podklady pro případovou studii UNN

Výstupy projektu

Na VŠCHT pokračoval v roce 2024 další sběr dat s využitím metod sociálněvědního výzkumu, a zároveň průběžně probíhaly analýzy získaných dat, diskuse a komunikace zjištění na VŠCHT a práce na zlepšeních orientovaných na kvalitu studia, potažmo snížení neúspěšnosti studentů v prvním ročníku. Hlavními činnostmi byly příprava výzkumných nástrojů pro sběr dat prostřednictvím dotazníkových šetření i skupinových diskusí, příprava prostředí na škole pro sběr dat, samotný sběr dat mezi studenty prvních ročníků a analýzy získaných dat. Realizace proběhla především v úzké spolupráci mezi FLÚ AV ČR a zástupci PKC VŠCHT. Podařilo se realizovat dvě plánované vlny dotazníkových šetření mezi studenty prvních ročníků 2023/2024, a to na konci prvního semestru (N = 453) a na konci druhého semestru (N = 269), čímž se úspěšně navázalo na první šetření v začátku prvního semestru z prvního roku řešení projektu (N = 809). Realizována byla také první vlna dotazníkového šetření nově nastoupivších studentů prvních ročníků 2024/2025 (N = 774), tato data zatím nejsou zpracovaná a výsledky zde nejsou prezentované. Zároveň se v letním semestru podařilo provést dvě skupinové diskuse o celkem 9 respondentech, kterými byly doplněny individuální rozhovory ze zimního semestru (N = 15).

Na UUN pokračovaly v roce 2024 práce na sociologickém i kvantitativním výzkumu. Časový harmonogram činností na datech z UUN lze nahlédnout v Tabulce 3. V prvé řadě bylo nutné najít způsob, jak zvýšit míru zapojení studentů do dotazníkových šetření (viz dále), v druhé řadě pak přizpůsobit informační systém školy pro efektivní získávání studijních dat potřebných pro projekt. Tato data byla průběžně zpracována. V reakci na prvotní výsledky z výzkumu, jehož kvantitativní přístup byl obdobný tomu realizovanému u studie VŠCHT, přistoupil tým UUN ve spolupráci s UI AVČR a po konzultacích s FlU AVČR a CIIRC ke dvěma alternativním, více specifickým pilotním analýzám, které více odrážejí situaci u vysokých škol menší velikosti podobné situaci UUN studované v této případové studii a souvisejících možností analýzy odpovídajících datasetů (viz dále). Pro tyto studie bylo nutné získat velké množství dosud neanalyzovaných dat. Nejdříve proto bylo přistoupeno k pilotním studiím na malém vzorku předmětů. Zároveň byly na základě průběžného upřesňování datových potřeb připravovány komplexní datasety.

Výsledky jedné z těchto analýz byly prezentovány týmem z UI AVČR na mezinárodní konferenci ve Slovinsku. Výsledky druhé analýzy vedly k napsání odborného článku, na němž se podíleli výzkumníci z UUN a UI AVČR.

Zjištění

VŠCHT

Průběžné výsledky šetření v rámci projektu byly diskutovány na úrovni vedení univerzity. Významně přispěly k diskuzi o úpravě podmínek přijímacího řízení. Statisticky významné souvislosti mezi demografií studentů, úspěšností ve vstupním testu a jejich úspěšností na VŠCHT Praha mohou pomoci k dodefinování podmínek přijímacího řízení. Strukturovaná data, používaná pro účel projektu, jsou navíc již využívána jako podklad pro strategické řízení na jednotlivých fakultách. Řešení projektu a průběžné výsledky byly prezentovány i v rámci jednotlivých vstupů na Pedagogické konferenci VŠCHT Praha v lednu 2025. Robustní systém dotazníkových šetření, vzniklý v rámci projektu, se postupně rozšiřuje a stává se rovněž významným podkladem pro garanty studijních programů a vedení fakult jakožto zdroj zpětné vazby na uskutečňovanou výuku. Kromě absolventských dotazníků (půl roku po absolvování, dva roky po absolvování, 7 let od absolvování), kde odpovědi respondentů pomáhají nadefinovat kompetenční logiku studijních programů v rámci jejich blížící se reakreditace, proběhlo i pilotní šetření mezi uchazeči, kteří byli přijatí a nakonec se nezapsali ani na jeden z oborů na VŠCHT, které přineslo překvapivě velký výtěžek odpovědí (N=289; 39 %) a podařilo se díky němu potvrdit hypotézu, že VŠCHT je pro řadu studentů, primárně se hlásících na lékařské fakulty, pouze záložní volbou a zároveň z šetření vyplývá, že pro tyto typy uchazečů nemá zásadní význam snažit se o zatraktivnění studia na VŠCHT, protože jejich oborová vyhraněnost směrem k lékařskému oboru je hluboce zakořeněná. Dále z šetření vyplynulo, že obecně vysoká neúspěšnost v 1. ročníku (meziročně > 50 %; výrazně vyšší než u ostatních vysokých škol v ČR), nutnost absolvování předmětu Matematika A a obecně známá informace o tom, že první ročník na VŠCHT dokončí nízké procento studentů, jsou u nadpoloviční většiny uchazečů hlavním demotivačním faktorem, proč se na školu raději nezapsat a zvolit takovou školu, kde sice musejí složit přijímací zkoušku, která ale zároveň zvýší jejich vlastní sebevědomí již před začátkem studia. V rámci projektu OP JAK EduPRO – Vzdělání pro budoucnost paralelně probíhalo dotazníkové šetření, zjišťující časové nároky přípravy studentů na jednotlivé průběžné testy v klíčových předmětech prvního semestru. Výsledky těchto šetření jsou na úrovni strategického řízení propojitelné s výsledky projektu STUFEDU a společně poskytují vedení studijních programů a fakult komplexnější pohled na problematiku faktorů studijní neúspěšnosti v 1. ročníku Bc. studia. Vedení VŠCHT vítá průběh řešení projektu a jakožto aplikační garant je připraveno výsledky projektu použít jako podklad pro efektivní cílení podpory studentů s ohroženou studijní úspěšností.

UNN

Zjištění ze sociologické části výzkumu prezentované v této zprávě vychází z dat z prvního dotazníkového šetření, tj. ze začátku prvního ročníku na UUN v akademickém roce 2023/2024 (N = 93), které byly propojeny s daty ze studijního systému a s demografickými daty.

Zatímco v kontextu VŠCHT jsme za neúspěch ve studiu považovali jeho zanechání v průběhu prvního ročníku, na UUN jsou pravidla pro postup do dalšího ročníku definována jinak, což vyžaduje i jiný postup při analýzách. Na UUN není stanoven minimální počet kreditů pro postup do dalšího ročníku. Nehledě na počet nesplněných předmětů, studenti mají možnost na UUN ve studiu pokračovat a pokusit se o jejich splnění v dalších letech. V analýzách proto u studentů nesledujeme úspěšné versus neúspěšné ukončení prvního ročníku, ale zaměřujeme se na jejich studijní výsledky v podobě studijního průměru a počtu úspěšně a neúspěšně ukončených předmětů. Ačkoliv studenti mají teoreticky možnost předměty opakovat neomezeně krát, jejich odsouvání snižuje jejich šance na úspěšné dokončení studia.

Cíl projektu

Od zahájení řešení projektu je kladen velký důraz na metodickou práci, aby nedocházelo k odchýlení od hlavního cíle projektu, kterým je vytvořit doporučené postupy pro citlivou a efektivní práci se sociálními a motivačními faktory ovlivňujícími studijní výsledky. Záměrem je poskytnout vysokým školám efektivní prostředky umožňující pracovat s potřebami a potenciálem studentů, potažmo i efektivněji cílit různá opatření, např. ohrožení studijním neúspěchem. Projekt je založen na interdisciplinárním výzkumu s jádrem v komplexní sociologické analýze, která je doplněna analýzou na základě metod strojového učení a umělé inteligence (AI). Unikátní propojení různých zdrojů a typů dat (kvantitativních i kvalitativních) a jejich analýz se zázemím v různých disciplínách umožňuje problém zachytit v jeho komplexnosti a z více perspektiv bez opomenutí jak tvrdých ukazatelů o studentech a průběhu studia, tak jejich subjektivních zhodnocení studia v čase včetně zachycení vlastní zkušenosti.

Účastníci projektu

Hlavním příjemcem projektu je Filosofický ústav AV ČR, v. v. i. (FLÚ AV ČR), dalšími příjemci jsou České vysoké učení technické v Praze – Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC ČVUT), Vysoká škola chemicko-technologická v Praze – Rektorát (VŠCHT), Unicorn Vysoká škola s.r.o. (UUN) a Ústav informatiky AV ČR, v. v. i. (UI AV ČR).